Předchozí fotka
Další fotka

Příběh vzniku limitované edice hodinek Spirála

Prokop & Brož     Spirála l.e. 85


Inspirace

ČAS ...
CO JE ČAS?
 
Čas je permanentní událost plynutí a odvíjení.
Čas je časoprostorová hodnota vyjadřující jednotlivé, po sobě jdoucí měrné jednotky. V pozemském vnímání se čas jeví jako lineární veličina.
Jinak je tomu však v prostoru rozpínajícího se vesmíru, kde se čas projevuje prostorově do všech směrů.
Tento jev vyjádřili číňané už v minulosti znakem Jin - Jang, jehož oblé tvary

prolínající svým pohybem kterýkoli fyzikálně podmíněný prostor, se stal inspirujícím podnětem i pro vyjádření našeho záměru - to jest k evokování času jako události obecně prostorové i když na ploše tak nepatrné, jakou je ciferník náramkových hodinek.


Příběh hodinek SPIRÁLA l.e. 85. je úzce spjat s představením hodinek František Kupka Salon d'Automne Paris 1912 (12ks limitovaná série). Začal se odvíjet krátce po jejich první veřejné prezentaci v prosinci 2012. Tehdy se sešel Jan Prokop s respektovaným architektem, sklářským výtvarníkem a sochařem Václavem Cíglerem. Ten se hned od prvních okamžiků netajil tím, že má na spojení hodinek a umění poněkud jiný náhled. Nezpochybňoval inspiraci obrezem Františka Kupky, ani její mechanické či grafické provedení. Věren svému životnímu náhledu na veškerou svou tvorbu naznačil, že by se ve svém uměleckém záměru ubíral spíše směrem, sledující samotnou filozofii času, než účelovému přizpůsobování hodinkového mechanismu a grafiky číselníku obrazové předloze geniálního malíře. A nebyl by to Václav Cigler, aby neuvažoval o čase v širších souvislostech.


Od okamžiku, kdy Václav Cigler naskicoval svou prvotní představu, se Jan Prokop a Petr Kubík vrhli na vymýšlení způsobu, jak toto filozofické pojetí času uvést v realitu. Velmi brzo se řešení ustálilo na netradičním uspořádání, kdy se nepohybují ručky nad číselníkem, nýbrž číselník pod ručičkou. Disk číselníku je poháněn kalibrem PB11 HS. Jde o poloskeletonizovanou verzi základní verze kalibru PB10, upravenou na běh ve 24 hodinovém cyklu. To byla jedna z podmínek funkčnosti celého system, založenému na zdůraznění duality dne a noci, světla a stínu, dobra a zla, či harmonie všech protikladů.


Aby celá idea lépe vyzněla, bylo potřeba zvýraznit prostor podstatný pro aktuální odečet času. Stejně jako sluníčko vychází na východě a během dne nám opisuje půlkruh nad hlavou, bylo potřeba podobných podmínek docílit i na hodinkách. Spodní polovinu číselníku tak zakrývá unikátní sendvič metalizovaných skel, která jsou navíc skloněná pod úhlem 51° směrem k šesté hodině. Vytvořil se tak částečně průhledný efekt žaluzií, který při pohledu kolmo na číselník (v této pozici se obvykle odečítá čas) zakrývá spodní polovinu číselníku a přímo tak evokuje zemi.

Tím se do hodinek nenásilně dostala i další významná dualita země/vzduch. Pokud se chce majitel hodinek pokochat harmonií symbolu Jin-Jang a vychutnat si tak filozofický rozměr hodinek, stačí se zběžně podívat na hodinky. V takovém případě podvědomě nedotáčíme hodinky do kolmice k pohledu. Je to právě zmíněný úhel skleněného sendviče, který v tomto případě otevře grafiku celého číselníku téměř beze ztráty obrazové kvality. Samotné hry odlesků jednotlivých metalizovaných lamel, spolu s jejich částečnou transparentností, dodávají hodinkám jejich umělecký rozměr.  

 

Ostatně celé hodinky byly stvořené jako umělecký objekt, který nabídne souznění současných technologií, fyzikálních daností s filozoficko-duchovním přesahem. Například úhel sendviče také nebyl zvolen náhodně, 51 stupňů je totiž úhel druhého odrazu světelného paprsku v dešťové kapce. Proto byl ve starém Egyptě brán jako magický.


Z technicko technologického úhlu pohledu je sendvič metalizovaných skel tou nejsložitější částí výroby. Standardní sklo hodinek tvoří jeden safírový monoblok. V případě hodinek Spirála je však zhotoveno ze dvaceti skleněných součástí, vzájemně slepených ve vákuu lepidlem se stejným indexem lomu, jako má sklo, aby vrstvička lepidla nedegradovala dokonalost idey. S realizací sendviče významným způsobem pomáhá další osobnost českého sklářství – pan Jan Frydrych, umělec jehož skleněné objekty je možné vidět na těch nejprestižnějších světových výstavách. Výstavou jeho děl se v listopadu poprvé otevírala světu nejmodernější Katarská galerie.

 

Čas je možné odečítat v průhledu “skeletonizovanou” ručkou, metalizovanou na skle, stejně jako logo firmy. Mezi jejími raménky se zobrazují číslice aktuální hodiny s tím, že jak přibývá dne, každá další číslice se objevuje výše (čas narůstá). Minuty se odečítají pomocí člunku, pohybujícího se po obvodu minuterie. Tady je tedy odečítání vcelku standardní, i když ani zde nevidíme klasickou ručku!


Medailonky klíčových osobností

Václav Cigler

Narodil se 21.dubna 1929 ve Vsetíně.

V letech 1940–1948 tam studoval na Masarykově reálném gymnáziu. Poté absolvoval průmyslovou sklářskou školu v Novém Boru (1948–1951), byl studentem pražské VŠUP u prof. J. Kaplického (1951–1957) a v letech 1965–1979 vedl ateliér Sklo v architektuře na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Podstatně ovlivnil charakter a vývoj českého a slovenského skla.

Věnuje se tvorbě objektů z broušeného optického skla, návrhům osvětlení a šperků,

prostorovým objektům a kompozicím pro architekturu.

Je jedním z nejvýznamějších žijících výtvarníků celosvětového významu.

Co je malba?

Co je skladba?

Co je psaní?

Blížení a splývání

A co socha?

Socha je stopa

Socha je dvojník

Socha je trojrozměrné ticho . . .  .   .    .     .

(Václav Cigler)


Karel Růžička – realizátor knížky textů Václava Ciglera

Karel Růžička je jedním z těch, kdo se nesmířili s komunistickou svévolí, a v osmdesátých letech emigroval do Kanady. To vše i za cenu, že musel začít úplně od nuly. Po mnoha letech se konečně dostal ke splnění svého snu. Jako muzikant se začal zabývat opravami vzácných hudebních nástrojů. Tato činnost postupně přerostla v jeho hlavní pracovní náplň. Nedaleko Toronta otevřel obchod se vzácnými hudebními nástroji. Přednášel o jejich historii a stavbě. Restauroval řadu vzácných instrumentů pro hráče předních severoamerických orchestrů. Spolupracoval s nejlepšími muzikanty Severní Ameriky, převážně v oblasti jazzu a klasické hudby. V současné době spolupracuje se špičkovými hudebníky na naší scéně. Kromě hudebních akcí pořádá nebo spolupořádá výstavy, koncerty a kulturní události u nás i v zahraničí.


Petr Kubík - designér

Produktový a průmyslový designér, kterého již od dětství lákala tvořivá práce. Poprvé se výrazněji přiblížil svému budoucímu povolání na stavební fakultě, kde studoval architekturu pozemních staveb. Během studia však pochopil, že chce rozvíjet jinou stránku své kreativity. Zatoužil po komplexní realizaci konkrétních produktů, a průmyslový design se tak stal logickou volbou další profilace. Především počátky samotného vývoje produktů považuje Petr Kubík dodnes za nejzajímavější a nejvíce vzrušující fázi tvůrčího procesu. Proto opustil studia architektury a pokračoval na strojní fakultě v oboru průmyslového designu. Tam si teprve začal plnit své dětské sny a netrvalo dlouho a začal sbírat úspěchy ve studentských soutěžích. Z těch nejvýznamnějších by určitě rád uvedl úspěšný návrh mobilního internetového zařízení pro firmu Intel nebo úspěch v mezinárodní soutěži Roca s konceptem vany s měnitelným objemem. Zcela logicky to nastartovalo i jeho profesionální kariéru freelancera. I v té už má za sebou mnoho úspěchů: realizoval koncepční práce na projektu designu klíčů pro automobilku Volvo nebo koupelnovou sérii MewMio pro společnost Laufen/Roca/Jika.


Speciální díky

Jan Frydrych, Jan Procházka, Tomáš Fejt, Libor Dlabač


Top button